Deel

 

  1. Merkbekendheid en loyaliteit

Lage advertising kosten en geavanceerde targeting opties maken dat social media een uitstekende plek is om consumenten kennis te laten maken met jouw bedrijf. Het is daarbij belangrijk om dit op de juiste manier te doen. Stel jezelf eens de vraag, wanneer opende jij voor het laatst Facebook of Instagram met het doel iets te kopen? De kans is groot dat je dit nog nooit eerder gedaan hebt. Logisch, want als je weet wat je wilt kopen, is google vaak een betere optie. Wat veel waarschijnlijker is, is dat een Facebook of Instagram post je heeft getriggered om een aankoop te doen of je verder te oriënteren.

Val dus niet in de valkuil van het ouderwets adverteren op een nieuw medium. Probeer mensen te inspireren en enthousiasmeren met content die voor hen gemaakt is. Wanneer je dit goed doet, is de kans groot dat zij jouw bedrijf gaan volgen. Daar begint ook de commerciële waarde van sociale media vorm te krijgen. Het is namelijk aangetoond dat consumenten vaker kopen van bedrijven die ze volgen op social media.

  1. Doelgroep analyse en inzichten

Soms kan het voorkomen dat een bedrijf een bepaalde doelgroep voor ogen heeft, maar het naar verloop van tijd de interesse van nieuwe consumentgroepen wekt en daar zelf niet van op hoogte is. Misschien passen consumenten jouw producten wel op een andere manier toe dan je origineel gepland had.

De meetbaarheid van digitale media, en dus ook social media, stelt je in staat een vinger aan de pols te houden door te tracken wat anderen over je merk zeggen online. Anderzijds kunnen de demografische gegevens van je volgers je meer inzichten verschaffen over wie jouw product kopen en waarom, waar deze informatie offline moeilijker te achterhalen zou zijn.

  1. Customer service & interactie

Social media wordt vaak geprezen vanwege het vermogen om een dialoog aan te gaan met de consument. Dit is een kans voor ieder bedrijf om zijn ware gezicht te laten zien en een band te smeden met de consument.

De consument op zijn beurt is gaan verwachten van merken dat zij, in ieder geval gedurende kantooruren, continu bereikbaar zijn. Zij het vragen, klachten of complimenten, de consument ziet in social media een krachtig middel om de aandacht van een bedrijf op te eisen. Waar nog veel bedrijven bang zijn voor een klacht online, is dit voor slimme customer service medewerkers een kans om zich te onderscheiden.

  1. Retargeting & sales

De meest succesvolle pagina’s praten zelden over het direct aanschaffen van hun product. De prioriteit en rol van sociale kanalen zit typisch in de top van de buying funnel. Het vergroten van de awareness. Echter kan het zijn dat een consument naar aanleiding van een post besloot de website te bezoeken en bepaalde producten heeft bekeken.

Middels retargeting kunnen we deze persoon later op sociale kanalen herinneren aan zijn bezoek aan de productpagina, waarna hij mogelijk alsnog overgaat tot een aankoop. Zo is de cirkel, van de newsfeed naar de website en terug, gesloten en kan ook conversie gerealiseerd worden.