Het huidige marketing landschap is een buzzword met fata morgana-achtige technologieën. Voor je bij bent, lig je weer 2 trendwoorden achter. Toch is er in alle dynamiek een duidelijke rode draad te herkennen, die zich geleidelijk ontwikkelt. Twee trends die de marketing van morgen bepalen.
Kunstmatige intelligentie en personalisatie
Kunstmatige intelligentie, data en personalisatie zijn belangrijke concepten voor de B2B marketing-toekomst. Kunstmatige intelligentie, aangevuld met gegevens, stelt marketeers in staat het juiste bericht op het juiste moment aan het juiste publiek te leveren. Op websites, bijvoorbeeld, kan de bezoeker middels AI naar de gezochte inhoud geloodst worden. Gegevens kunnen ook B2B-marketers helpen om nieuwe doelgroepen te identificeren en relevante marketingberichten en inhoud aan te bieden. AI kan ook uw prospects helpen met tijdige, relevante e-mailberichten. Het is allemaal een onderdeel van het leveren van een persoonlijke ervaring die jouw klant van je verwacht. Het gebruik van AI in marketing is niet nieuw, maar de toepassingen worden voor een steeds groter publiek toegankelijk. Dit heeft als gevolg dat de consument de voordelen hiervan als de standaard gaat zien. Amazon gooit hoge ogen met hun “AI first” strategie en anderen zullen snel volgen.
Marketing statistieken veranderen
Als marketeers kunnen we bijna alles meten. Maar we moeten voorzichtig zijn, want zoals het citaat luidt: ‘Niet alles wat telt, kan geteld worden, en niet alles wat geteld kan worden, telt.’ Bijvoorbeeld, we moeten de kosten per klik en klikfrequentie laten vallen en plaats maken voor meer significante statistieken die de werkelijke bijdrage van de marketing in de trechter meten. In het bovenste deel van de trechter moeten marketeers het merkbewustzijn meten. In het middelste deel moeten we betrokkenheid op basis van de inhoud meten. En in de onderste laag moeten we lead generatie en conversie meten – beide geven een raam aan de reële bijdrage van de marketing aan de omzet.