Deel

Geen verrassing, maar toch belangrijk om op te merken: de uitgaven aan social media advertenties blijven groeien. Niet alleen Facebook, ook Snapchat en Instagram zien de inkomsten uit advertenties flink stijgen, met respectievelijk 73% en 55%. Nieuwe offline features in de apps bieden ook waarde voor adverteerders, waardoor deze steeds meer investeren.
Bedrijven gaven in totaal ruim 1,6 miljard euro uit aan advertenties, dat is 1,1 procent meer ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016. Dat blijkt uit een onderzoek van branchevereniging IAB Nederland.

Binnen deze categorie zijn mobiele advertenties het grootst, met aandeel van 40 procent. Dit komt doordat bedrijven 45 procent meer uitgaven aan advertenties op sociale media, die voornamelijk op de mobiele telefoon worden bekeken.

Snapchat scoort met nieuwe snufjes als Snap Map en geofilters, en Instagram blijkt met Instagram Stories ook erg succesvol: de uitgaven aan advertenties via Stories nam toe met maar liefst 220% ten opzichte van vorig jaar.

Ook Facebook zag weer een groei van 27% in een kwartaal, en ook Twitter bleef niet achter met een groei van 26%. Opvallend bij Twitter is ook de toegenomen uitgaven uit de reisbranche, die maar liefst 250% meer aan advertenties via dit medium uitgaven. En ook Pinterest blijft niet achter met een groei van 33% in één jaar. De nieuwe functies op het platform, zoals Shop the Look en Instant Ideas, blijken succesvol.

Met de explosieve groei van social media advertenties is de online advertentiemarkt in 2017 groter dan alle offline media samen.