Deel

Dwell Time is letterlijk vertaald ‘dwaal tijd’: de tijd dat een bezoeker ronddwaalt op je website. Deze tijd wordt gemeten vanaf het moment dat je klikt op de sitelink in de zoekresultaten tot het moment dat je besluit weer terug te gaan naar de SERPs (Search Engine Result Pages).

Stel je zoekt naar “SEO tips ” in Google: je klikt op het eerste zoekresultaat, leest in 6 minuten en 12 seconden de meest nuttige tips door en neemt ook een kijkje op de pagina “SEO tips” op dezelfde website. Hier spendeer je 2 minuten en 34 seconden waarna je op de back knop in het menu klikt om zo weer terug te keren naar de SERPs. Je Dwell Time op deze website is nu 8 minuten en 46 seconden. Ik hoor je denken: “Maar, is dit niet hetzelfde als…”

Ja, dit klinkt inderdaad hetzelfde als de Average Time on Site, maar dat is het niet helemaal. Het verschil is dat bij het berekenen van gemiddelde sessieduur het ook zo kan zijn dat de bezoeker een direct ingetypte URL of een pagina uit favorieten bezoekt in plaats van de SERPs.

Waarom je moet zorgen voor een hogere Dwell Time

Het verhogen van de Dwell Time van website bezoekers heeft twee voordelen:

  1. Als bezoekers langer op je website blijven, betekent dit dat jouw website het gewenst resultaat was voor de bezoeker. Iemand vindt bijvoorbeeld een antwoord op zijn vraag, ziet een interessant instructiefilmpje of is geïnspireerd geraakt door de foto’s. Wat de reden ook mag zijn: je website relevant maken heeft een positief effect op je conversie ratio.
  2. Veel marketeers vermoeden dat de Dwell Time één van de ranking factoren is van Google. Als de Dwell Time van jouw website hoger ligt dan die van je concurrenten, is de verwachting dat Google jouw website uiteindelijk hoger zal plaatsen in de zoekresultaten dan die van de concurrent.

Dwell gedrag

Je bent nog steeds op zoek naar meer SEO tips en bekijkt hiervoor de volgende zoekresultaten van Google. Je klikt op één van deze zoekresultaten, maar binnen een paar seconden heb je al door dat je deze tips al een paar keer voorbij hebt zien komen. Niet interessant dus.

In 1997 werd er een onderzoek gedaan naar het leesgedrag van mensen op internet. Hieruit bleek dat de meeste mensen de website scannen bij het eerste bezoek. Dit scannen gebeurt in een F-patroon waarbij eerst de titel en de bovenste regels worden gescand. Vervolgens wordt er een groot deel van de tekst overgeslagen en wordt het tweede kopje met wat tekstregels gescand. Uit het onderzoek van de Nielson Norman Group leest slechts 16% van de web gebruikers een pagina woord voor woord. Ook zijn online lezers ongeduldig en willen ze snel informatie inwinnen.

Om een bezoeker te behouden nadat hij een pagina heeft gescand, is relevante en duidelijke content belangrijk. Hierdoor zal de bezoeker de tekst grondig gaan lezen en dit zal bijdragen aan een hogere Dwell Time, gemiddelde sessieduur.