Zoveel keuzes, zo weinig tijd
Als social media marketing agency komen wij veel ondernemers en marketing managers tegen die worstelen met de vraag: welke rol heeft social media binnen mijn marketing strategie?
Zo zien we bijvoorbeeld dat vaak kleine ondernemers hun hele marketing af laten hangen van social media, terwijl juist de combinatie met andere marketing (offine) activiteiten heel krachtig kan zijn. Een goed voorbeeld hiervan is terug te vinden op de Facebook pagina van Heineken, die er in slagen met veel humor de brand loyaliteit te verhogen.
De evolutie van marketing en sales
De rol van marketing is van origine om consumenten te informeren over onze producten, wie we zijn en wat we bieden (en hoe het hen kan helpen). Met de opkomst van het internet is marketing en sales meer in elkaar verweven geraakt, als een gevolg van veranderend consument gedrag. Waar we vroeger voor advies over een product naar de winkel gingen, zoeken we steeds vaker informatie online of vragen vrienden, familie of collega’s om advies. Het gevolg van deze digitalisering van de maatschappij is dan ook dat men steeds later in het aankoopproces in contact komt met vertegenwoordigers van merken.
De rol van digitale marketing bevat dan ook vaak een sales component. We gebruiken digitale media om merken te promoten, voorkeuren te genereren en sales te verhogen. Dit weer als gevolg van die nieuwe marktsituatie en de mogelijkheid om online aankopen te doen. Sociale media zijn naast bijvoorbeeld je website, google+ en e-mail slechts kanalen met elk hun eigen specifieke rol binnen het complete plaatje.
Wat sociale media uniek maakt binnen het digitale marketing landschap, is de frequentie waarmee sociale media bezocht worden, de interactie tussen zowel consument en bedrijf als consumenten onderling en de mogelijkheid om berichten af te stemmen op de interesses van de consument. Daarnaast is sociale media in verhouding met traditionele media ook nog eens heel goedkoop en meetbaar.
Nieuwe klanten via social media
Social media vormt dus een zeer krachtig communicatiekanaal en communicatie ligt nog altijd in de kern van sales. Door je proactief en interactief op te stellen op verschillende platformen, creëer je kansen voor jouw bedrijf. Door deze interactie zorg je er voor dat klanten het contact met jouw bedrijf positief ervaren. En dan is de kans groter dat ze later nog eens bij je terugkeren! Betrek je klanten dus op social media door met ze te communiceren, problemen op te lossen én ze te informeren, maar pas op: houd geen verkooppraatjes. Zie social media niet als een verkoopkanaal, waarvan je direct hoge resultaten verwacht. Probeer juist een duurzame en sterke relatie op te bouwen met je klanten. Deze relatie zal uiteindelijk gaan bijdragen aan je sales!