Deel

Geboren tussen 1990 en 2000 en net als Zorro die overal zijn initiaal in krast, markeren ook “the new whizzkids” hun aanwezigheid. Oftewel; de toekomst. Dit is Generatie Z! Geboren digitalen. Daarbij attent, loyaal, mededogend, open van geest en vastbesloten. Ook zijn ze overtuigd van zichzelf. Lees het maar na in die gezaghebbende Amerikaanse studie ‘Generation Z Goes to College’ (2014). Ze zijn ook echt slimmer, rijper dan onze voorgangers in hún tienerjaren.Zej seksen op latere leeftijd, dus minder tienerzwangerschappen. En doen nauwelijks onverantwoorde dingen (uhuh), hooguit op Facebook. Ze zijn overbeschermd door onze ouders die zelf vroege Generatie X’ers vormden of late Babyboomers. Inderdaad, ze kunnen slecht tegen kritiek. Dat zeggen vooral de eerste werkgevers: hoezo zijn ze niet briljant? Het zijn prinsjes en prinsesjes. Ze swipeten Engelse woorden op de kleuterschool waar papa en mamma nog letters van klei boetseerden. Via emoticons, snapchat en pinterest communiceren ze spelenderwijs met de halve planeet. Twitter is ouderwets. En ja, ze delen van alles. Dankzij Uber en CouchSurfing gaan ze de wereld rond. Ze zijn van on-demand, kijken meer smartphone dan televisie, zodra het online beschikbaar is. Ze geloven in aanstekelijke digitale magie. Denk aan Pokemon Go, iedereen had het erover, het leek alsof de wereld even beter met elkaar kon opschieten. Hypes hebben een korte levensduur. Dab? Dat is 2012! Kom je vandaag niet meer mee weg. Haha, je weet niet wat dab is? Kijk even op Wiki: ‘een dansbeweging waarin de danser zijn hoofd laat zakken terwijl hij zijn arm en elleboog omhoog werpt, wat veel op niezen lijkt’. Weetjes over Generatie Z  3,8 Ze zijn met 3,8 miljoen de Nederlanders jonger dan 20 en behorend tot generatie Z. Bijna 17 procent van de bevolking. Generatie Z is tussen 1990 en 2000 geboren. Lisa Maria, Johanna en Anna zijn definitief uit de tijd en vervangen door de naam Lisa, Kelly en Denise. Dit blijkt uit de statistieken van het Meerstensinstituut. Bij de jongensnamen wint Mark het, gevolgd door Tom en Nick. 31% Als Generatie Z aantreedt, overlijdt 31 procent van de Nederlanders aan kanker en 30 procent aan hart en vaatziekten. 7,5 uur Deze digitale generatie zit gemiddeld 7,5 uur per dag achter een scherm, waarvan 4 uur op hun telefoon.