Deel

5 Basistips voor Facebook voor je bedrijf

Met zo’n 70 miljoen bedrijven actief op Facebook wereldwijd, is het af en toe lastig om er met jouw pagina uit te springen. Met alle mogelijkheden die Facebook jou als ondernemer biedt, zijn er meteen ook een hoop valkuilen die je natuurlijk wilt vermijden. We geven je dus graag vijf tips om je op weg te helpen met social media!

  1. Post niet te vaak

Voor de meeste bedrijven is het af te raden om meer dan één keer per dag te posten. Je wilt de tijdlijn van je volgers niet overspoelen met te veel informatie. De beste momenten om te posten liggen tussen 1 en 4 uur ’s middags, later in de week en in de weekenden. Hoe vaak je moet posten hangt ook af van de grootte van je pagina: bedrijven met meer dan 10.000 likes presteren het beste bij 1 à 2 posts per dag, terwijl kleinere pagina’s het beter lijken te doen wanneer ze maar een paar keer per week posten.

  1. Post niet alleen maar over je bedrijf

Echte promotie van je product of dienst zou maar in maximaal 20 procent van je posts mogen plaatsvinden! Als je volgers je product of dienst niet dagelijks gebruiken, willen ze het ook niet dagelijks zien. Geef tips rondom het gebruiken van je product, of achtergrondinformatie of nieuws rondom je product of dienst. Heb je wel elke dag iets nieuws te melden, zoals dagelijks nieuwe producten of aanbiedingen, dan is het wel relevant voor je volgers om meer over je producten te plaatsen.

  1. Het voordeel van video

Berichten waarin foto’s en video’s worden gebruikt, scoren veel beter dan berichten die alleen tekst bevatten. Video werkt daarin het allerbeste: mensen willen verhalen horen en zien. Het makkelijkste medium daarvoor, is video. Geef je medewerkers het woord, geef een kijkje in de keuken, of zet je klanten in de spotlight. Je video hoeft ook niet lang te zijn, de meeste mensen kijken niet langer dan anderhalve minuut. Met je smartphone altijd op zak is er bijna geen excuus meer om géén video’s te maken 😉

  1. Sluit geen volgers buiten

Vermijd dat je in je berichten potentiele klanten beledigt of uitsluit. Laat politieke en religieuze opvattingen dus achterwege. Heb je als ondernemer naast een zakelijke pagina ook een openbare privé pagina? Houd dan ook hier rekening mee!

  1. Ga niet in tegen negatieve reviews

Online gaan met je bedrijf heeft voor zowel jou als voor klanten veel mogelijkheden, zo ook het plaatsen van reviews. Ontvang je een review, zorg er dan voor dat je altijd reageert. 52% van de mensen verwacht dit van je, en je wilt klanten niet teleurstellen. Ontvang je onverhoopt een slechte review, ga hier dan niet tegenin. Bereid een aantal vaste antwoorden voor, waarin je sowieso de klant bedankt voor zijn tijd en moeite om een review te schrijven, een oprechte excuses voor de negatieve ervaring en een welgemeende uitleg dat je de situatie zult bekijken.