Deel

“Audience network”…?? Huh, wat?
Wellicht is het je opgevallen. Wanneer je een advertentie wil maken en je ineens de optie “Audience network” erbij ziet staan. Maar wat betekent het nou eigenlijk en wat is het doel? Laat je het “vinkje” maar aangevinkt of vind je het maar niets? Via onze volgende blog geven we je uitleg. 

Het Audience Network is een netwerk van apps en websites buiten Facebook waarop Facebook-advertenties in hun inhoud worden weergegeven.

Van elke vijf minuten op mobiele apparaten wordt ongeveer één minuut doorgebracht op Facebook en Instagram. Maar mensen besteden ook tijd in andere apps en op andere sites. Het Audience Network helpt adverteerders meer van de mensen te bereiken die ze belangrijk vinden, op de plaatsen waar deze mensen hun tijd doorbrengen.

Advertenties in het Audience Network gebruiken dezelfde targeting-, veiling-, weergave- en meetsystemen als Facebook-advertenties.

Ondersteunde doelstellingen
Het Audience Network biedt momenteel ondersteuning voor de volgende doelstellingen:

  • Merkbekendheid (alleen video)
  • Bereik (alleen video)
  • Verkeer
  • Betrokkenheid (alleen video)
  • Appinstallaties
  • Videoweergaven (alleen video)
  • Conversies
  • Verkopen uit productcatalogus

Het gedrag van een advertentie nadat erop is geklikt, is afhankelijk van het type advertentiedoelstelling dat een adverteerder heeft gekozen. Wanneer iemand op een advertentie klikt, gebeurt er afhankelijk van de advertentiedoelstelling het volgende:

  • De advertentie opent een link in een nieuw browservenster
  • De advertentie vraagt iemand een app te installeren
  • De advertentie opent een bestaande app op het mobiele apparaat

Het Audience Network biedt ondersteuning voor video- en displayadvertenties. De geschiktheid van advertentiemateriaal en plaatsing verschilt voor de afzonderlijke doelstellingen.

Waar worden de advertenties voor het Audience Network weergegeven?

Doelstellingen, indelingen en plaatsingen
Waar een advertentie wordt weergegeven, hangt af van de campagnedoelstelling die en het advertentiemateriaal dat je gebruikt. Zo kun je advertenties in-stream weergeven in videospelers op computers en mobiele apparaten. In-stream videoadvertenties voor het Audience Network worden vóór of tijdens video’s in externe apps en op externe sites weergegeven.

Je kunt videoadvertenties ook weergeven in native plaatsingen in apps en op mobiele websites. Uitgevers in het Audience Network kunnen aanpassen hoe een advertentie wordt weergegeven in de app of op de website, om deze aan te laten sluiten bij hun stijl.

Daarnaast kunnen advertenties worden weergegeven in banners van 300 x 250 pixels op mobiele websites of in schermvullende korte advertenties in mobiele apps.

Opmerking: als je automatische plaatsingen selecteert, kunnen je advertenties worden weergegeven in alle ondersteunde plaatsingen.

Directe reactie:

Doelstelling Apparaat Plaatsing Indeling

Conversie

Verkeer

Appinstallaties

Verkopen uit productcatalogus

Mobiel

Computer (alleen bij in-stream plaatsing)

Native, korte advertenties, banner

In-stream (alleen conversies)

Carrousel: alleen afbeelding

Diavoorstelling

Eén afbeelding

Eén video

Dynamische advertenties

Merk:

Doelstelling Apparaat Plaatsing Indeling

Videoweergaven

Bereik

Merkbekendheid

Betrokkenheid (alleen bij betrokkenheid bij berichten met video)

Mobiel

Computer (alleen bij in-stream plaatsing)

Native en korte advertentie

In-stream (uitsluitend videoweergaven wanneer in-stream afzonderlijk wordt gebruikt)

Eén video.

Geluid: aanbevolen voor native en korte advertentie, vereist voor in-stream.

(Bron: Facebook Business)