Wat is social media?

We zetten even een stap terug. Wat is social media nu eigenlijk en waarom zijn ze in ons huidige medialandschap zo belangrijk?

Social media zijn in feite alle internettoepassingen die het mogelijk maken om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en leuke manier. Op social media “praten” mensen met elkaar over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Ze kunnen die gesprekken verder verlevendigen met filmpjes, afbeeldingen en muziek.

De websitebezoeker staat dus centraal bij social media. Hij creëert de content, de websitemaker heeft daar verder geen invloed op. Dat maakt de content uniek. Als ondernemer kunt u daarop inspelen door content te genereren die past bij uw onderneming.

Bereikt u eenmaal een kritische massa, dan treedt er een sneeuwbaleffect op (ook wel viral effect genoemd) waardoor steeds meer mensen op uw website of social mediakanalen komen.

SOCIAL MEDIA STEEDS POPULAIRDER?

Door de toegenomen populariteit zijn steeds meer bedrijven actief op social media. Elk bedrijf, groot of klein, kan door een juiste inzet van social media een commercieel verschil maken. Aandacht genereren voor uw onderneming via de traditionele kanalen zoals radio, krant en tv is relatief duur. Daarnaast kunt u via deze kanalen moeilijk een duurzame relatie opbouwen met uw klanten.

Enkele jaren geleden zag u alleen de grote merken terug op social medianetwerken, tegenwoordig beschikt zelfs de bakker om de hoek over een Facebookpagina en een Instagram-account.

Via social media kunt u snel een groot publiek bereiken zonder al te veel geld uit te geven. Daarom houden steeds meer ondernemers en marketeers zich dagelijks bezig met social media en stellen zij alles in het werk om online goed voor de dag te komen. Alleen dan kunt u een groot publiek, vaak uw (potentiele) klanten aan uw binden. Social media vullen de traditionele communicatie steeds meer aan; het gaat niet alleen meer om boodschappen zenden, maar ook om het delen van kennis en content.

WAT LEVERT SOCIAL MEDIA OP?

Eén van de belangrijkste vragen voor ondernemers rondom social media is nog steeds: Wat levert het op? Betaalt een investering in social media zich terug? Ondanks dat u social media niet kunt inzetten als direct verkoopkanaal blijkt uit een onderzoek van door de Altimeter Group (2013) dat het optimaal inzetten van social media tot een omzetgroei van maar liefst 18% kan leiden. Terwijl ondernemingen die weinig tot geen interactie aangaan op social media gemiddeld 6% lagere inkomsten laten zien (op basis van 12 maanden).

Grotere naamsbekendheid

Meer omzet

Meer fans en daardoor meer klanten

Meer wederzijdse contactmomenten

Betere en duidelijkere service voor klanten

Social credibility

Sterker imago

HOE ZET U SOCIAL MEDIA RESULTAATGERICHT IN?

Het is de kunst om social media in te zetten op een resultaat gerichte manier die past bij uw bedrijf en ondernemingsdoelstellingen. Weet u niet hoe? FB4 Young social media professionals helpt u graag!

SOCIAL MEDIA FACTS & FIGURES

  • Socialnomics 2017: klik HIER
  • The social media revolution 2017: klik HIER